Η δωρεά Μαρινάκη για το μουσείο Θεοδωράκη και ο λαϊκισμός

από Χρήστος Κώνστας
Η δωρεά Μαρινάκη για το μουσείο Θεοδωράκη και ο λαϊκισμός

Είναι γνωστό οτι ο θεσμός της χορηγίας-δωρεάς στην Ελλάδα έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα.Η χορηγία θεσμοθετείται για πρώτη φορά στην Αθηναϊκή Δημοκρατία του Κλεισθένη, στα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ. Η πλήρης άνθησή της όμως συντελείται στον 5ο αιώνα π.Χ., στον Χρυσό Αθηναϊκό Αιώνα του Περικλή, με τα εξής βασικά χαρακτηριστικά.

Η χορηγία δεν ήταν αρχικά έννοια γένους. Ήταν έννοια είδους. Αφορούσε αποκλειστικά την οικονομική υποστήριξη των τεχνών (χορηγός σημαίνει ηγέτης του χορού). Ήταν μία από τις τέσσερις λειτουργίες. Οι άλλες τρεις ήταν η γυμνασιαρχία, η τριηραρχία και η εστίαση.

Με τον καιρό όμως, και ιδιαίτερα σήμερα, η έννοια της χορηγίας διευρύνθηκε και κάλυψε κάθε μορφή οικονομικής ενίσχυσης προς οποιονδήποτε τομέα κοινωνικού περιεχομένου.

Στην νεότερη ιστορία της  Ελλάδας από τα τέλη του 19ου αιώνα οι δωρεές αποτελούσαν βασικό κυτταρο σύστασης του νεοελληνικού κράτους.Πολλές εκφάνσεις της ιστορίας της χώρας συνοδευόμενες απο πλουσιο αρχιτεκτονικό απόθεμα στηρίχθηκαν ακριβώς σε αυτό το θεσμό και διασώζονται μέχρι σήμερα, όπου δωρεές και χορηγίες συνεχίζονται.

Ωστόσο αυτός ο θεσμός κατέστη με τη πάροδο των ετών άλλοτε ως μια ύποπτη συναλλαγή και άλλοτε ως δέσμευση των φορέων του δημοσίου, που αδυνατούσαν να ανταπεξέλθουν ακομη και σε στοιχειώδεις ανάγκες, έναντι των δωρητών-χορηγών , δηλαδή ισχυρών οικονομικά παραγόντων που έβλεπαν μέσα από αυτή τη μέθοδο, το δρόμο για την εξυπηρέτηση επιχειρηματικών τους συμφερόντων.

Κάπως έτσι προσφέρθηκε έδαφος για την ενοχοποίηση προσπαθειών δωρεας-χορηγίας που είτε ζητήθηκαν από φορείς του δημοσίου, είτε προσφέρθηκαν αυτοβούλως απο επιχειρηματίες.

Μιας ενοχοποίησης ωστόσο με κριτήρια που πολλές φορές αντί να απηχούν σε πραγματικά περιστατικά ή στοιχεία, διαπιστώνεται οτι αποτελούν προϊόν της  κομματικής-πολιτικής προέλευσης των χορηγών,των δραστηριοτήτων τους, του οικονομικού τους μεγέθους και κυρίως αν αυτοί οι χορηγοί-δωρητές δεν είναι αρεστοί ,επειδή το κλίμα αυτό επιβάλλει.

Μια απο τις πιο πρόσφατες και ίσως χαρακτηριστικότερες περιπτώσεις είναι τα όσα συμβαίνουν τις τελευταίες ημέρες στο  Δήμο Χανίων στη προσπάθεια-αν οχι αγωνία- της Δημοτικής Αρχής να αναστηλώσει, ανακαινίσει και μετατρέψει την οικία των  Μίκη και Γιάννη Θεοδωράκη ,στη περιοχή του Γαλατά ,σε μουσείο δημιουργώντας το πολιτιστικό σημείο αναφοράς του τεράστιου μουσικοσυνθέτη στη γενέτειρα του.

Ο Δήμος Χανίων απο τη περίοδο της προηγούμενης δημοτικής αρχής ειχε προσπαθήσει να δρομολογήσει τη χρηματοδότηση του έργου εκπονώντας τη μουσειολογική μελέτη , την οποία είχε εγκρίνει ο ίδιος ο Θεοδωράκης.Ωστόσο στη συνέχεια το Υπουργείο Πολιτισμού απέρριψε το προτεινόμενο  έργο ως μη επιλέξιμο έργο με αποτέλεσμα να μείνει χωρίς χρηματοδότηση η υλοποίηση του.

Με αυτά τα δεδομένα και προκειμένου η προσπάθεια για τη δημιουργία μουσείου να μην εγκαταλειφθεί οριστικά λόγω χρηματοδότησης, η σημερινή δημοτική αρχή των Χανίων απευθύνθηκε σε επιχειρηματίες που θα είχαν την οικονομική δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν το έργο εν είδη δωρεάς με το ποσό των 350.000 ευρώ.

Μαθαίνω οτι έγιναν διάφορες συζητήσεις που δεν απέδωσαν και τελικά πρόθυμοι να στηρίξουν την προσπάθεια εμφανίστηκαν δύο επιχειρηματίες-εφοπλιστές.Οι Ξενοφώντας Κωνσταντινίδης και Βαγγέλης Μαρινάκης.Ωπα.Μαρινάκης; Και κάπου εδώ αρχίζουν τα άκρως…Ελληνικά φαινόμενα.

Ενα τσουνάμι αντιδράσεων προκαλεί η προσφορά τους.Και τι δεν εχει γραφτεί -ακουστεί. Απο το οτι ο Μαρινάκης αγοράζει τον Μικη Θεοδωράκη μεχρι το οτι η πλουτοκρατία είναι έτοιμη να οικειοποιηθεί την πολιτιστικη κληρονομια της χώρας.Σχεδόν πουθενά η αναφορά στον έτερο υποψήφιο δωρητή κο.Κωνσταντινίδη.

Υποστηρίζεται οτι η Δημοτική Αρχή προσπάθησε  με συνοπτικες διαδικασίες την έγκριση τη δωρεάς ωστόσο έχω την βαθιά πεποίθηση οτι εαν το αίτημα για δωρεά κατατίθετο μόνο απο τον κ.Κωνσταντινίδη ,οχι απλά σήμερα δε θα συζητούσαμε για προσπάθεια εξαγοράς του Μίκη Θεοδωράκη και για εισβολή της πλουτοκρατίας στον πολιτισμό(αλήθεια όσοι αντιδρούν γνωρίζουν τα τελευταία 150 χρόνια πόσα έργα πολιτισμού-τεχνών και γραμμάτων έχουν υλοποιηθεί στη χώρα από δωρητές;) αλλά για μια μεγαλειώδη κίνηση που θα στηρίξει το έργο και την ιστορία του Μίκη.

Κόμματα όπως το ΚΚΕ,το ΜΕΡΑ25, αυτοδιοικητικές παρατάξεις του  Δήμου Χανίων καθώς και φορείς που σχετίζονται με την ανάδειξη της πολιτιστικής παρακαταθήκης του Μίκη,ξορκίζουν τη προσφορα-δωρεά στο πυρ το εξώτερο και επιτίθενται στον Δήμο Χανίων χρεώνοντας του οτι εκποιεί(!) σε επιχειρηματικά συμφέροντα την ιστορία του Θεοδωράκη.

Και δεν έχει βρεθεί μέχρι σήμερα ένας άνθρωπος να ρωτήσει όλους αυτούς που αντιδρούν αν εκποιούν τη πολιτική τους συνείδηση κάθε φορά που ένας ιδιώτης-επιχειρηματίας ή οτι άλλο ,στηρίζει οικονομικά το κόμμα τους;Εκτός κι΄αν οι χορηγοί για τα κομματικά ταμεία έχουν πρώτα περάσει απο τα κολυμβήθρα του Σιλωάμ ,εχουν εξαγνίσει τα χρήματα τους και αμόλυντα τα εναποθέτουν στο κομματικό ταμείο της αρεσκείας τους.

Επειδή η υποκρισία μαζί με την ανοησία και σε αυτή τη περίπτωση αποτελουν ενα λαικιστικο κοκτειλ,ποσώς με ενδιαφέρει αν ο δωρητής λέγεται Κωνσταντινίδης,Μαρινάκης,Λάτσης ,Βαρδινογιάννής,Μελισσανίδης ή Σαββίδης.Αν πρόκειται για νόμιμα χρήματα και οι υποψήφιοι δωρητές δεν περιλαμβάνουν οποιονδήποτε «ύποπτο» όρο ως προϋπόθεση για οποιαδήποτε δωρεά ,τότε το μόνο ύποπτο που διαπιστώνεται είναι οι αντιδράσεις.

Ωστόσο υπάρχει και κάτι ακόμη που αποδεικνύεται ακομη πιο επικίνδυνο και αφορά και το δημοσιογραφικό κόσμό.Πρόκειται για την ατολμία να εκφράσουν την άποψη τους μη τυχόν και ταυτιστούν με επιχειρηματικά συμφέροντα.Αποφεύγουν να εκφραστούν δημόσια(εννοείται οτι ιδιωτικά αναγνωρίζουν την κοινή λογική) διαβλέποντας την περιρρέουσα ατμόσφαιρα για να μη πέσουν στο στόμα όσων μονίμως βλέπουν ύποπτα συμφέροντα όταν αυτα εκπορεύονται απο όσους δεν προέρχονται απο το περιβάλλον τους ενώ όταν είναι της αρεσκείας τους πρόκειται ως συνήθως για εξαιρετικής αξίας ευεργεσίες

Η σιωπή δια της ουδετερότητας συνεχίζει να ρίχνει νερό στο μύλο του άκρατου λαϊκισμού με βάσει τον οποίο έχουν γίνει και συνεχίζονται να γίνονται καριέρες στην πολιτική, την αυτοδιοίκηση και το κοινωνικό γίγνεσθαι.

0 σχόλιο
0

Σχετικές αναρτήσεις

Αφήστε ένα σχόλιο